Instalacja pod Suple i inne - mieszkanie 65m

Jamal88
Posty: 13
Rejestracja: wt lut 28, 2023 10:52 am

Robert Błaszczak pisze: śr mar 01, 2023 1:06 pm O czymś takim jak kabel pod antenę to zapomnij, bo to nie zadziała. Kable ze sterownika, który jest w domu do garaży też bym miał obiekcje, bo może to być podatne na zakłócenia. Łatwo też, jeśli będzie gdzieś dostęp np. w pionie kablowym do tych kabli otworzyć Ci bramę garażową.
Nie wiem jak dokładnie jeszcze będą puszczać kable, ale praktycznie przewiercając się przez strop w jednym pokoju (tyle ile wynosi jego grubość), jestem już w swoim garażu. Instalacje robi standardowo dew, a za wszelkie zmiany muszę dopłacić.

Stąd pomysł co podał kolega @YoMan z arotem to chyba najlepsze rozwiązanie?


Robert Błaszczak pisze: śr mar 01, 2023 1:06 pm Jeśli sufit jest otwierany, np. w formie kasetonów to to tak. Natomiast jeśli są to zabudowane płyty g-k, to musisz robić jakieś rewizje, które nie wyglądają estetycznie, lub ciąć i później szpachlować i malować.
Ja jestem zwolennikiem montowania sterowników w puszkach. Aby było wygodniej, możesz zastosować puszki kieszeniowe.
Puszki kieszeniowe to na pewno dobry patent żeby zastosować. Dzięki.


robertklepacki94 pisze: śr mar 01, 2023 1:08 pm Będzie to termostat przewodowy (prawdopodobnie) gdzieś w starszych katalogach Zamela można o nim już coś ciekawego przeczytać.
viewtopic.php?t=11302&hilit=2022
Wiele pytań i brak odpowiedzi. Też mnie właśnie interesuje czy to na 100% przewodowy i czy z wbudowanym czujnikiem temperatury. Bo będąc na etapie instalacji mógłbym rozsądnie pociągnąć przewody z rozdzielni podłogówki pod każdy termostat.

Dobrze rozumuję, że te termostaty trzeba spiąć z "jakimś sterownikiem" w rozdzielni, który będzie obsługiwał zawory termoelektryczne i będzie to możliwe przy wykorzystaniu Supli?


YoMan pisze: śr mar 01, 2023 1:19 pm Zgadza się, że droższe ale bardziej elastyczne. Najlepiej to wszędzie powyciągać peszle a kable później :) :)
A na poważnie zerknij na przykładowy schemat dla taśmy LED. Tak to powinno być podłączone, żeby używać pełnej funkcjonalności. Przemyśl gdzie dasz zasilacz, moduł, włącznik i taśmę. Masz narysowane ile przewodów skąd dokąd ma iść:
asd.png
EDIT: i jeszcze przy mocniejszych lub dłuższych taśmach może zajść potrzeba dodatkowego wzmacniacza PWM
Tutaj faktycznie lepiej się zastanowić gdzie dokładnie będą LEDy, aby sobie pod to przygotować miejsce na pozostałe komponenty.



Co do zaworu wody sterowanego przy pomocy Supli jest coś dostępne od ręki bez programowania?
Awatar użytkownika
klew
Posty: 8184
Rejestracja: czw cze 27, 2019 12:16 pm
Lokalizacja: Wrocław

Jamal88 pisze: śr mar 01, 2023 12:16 pm Będą to termostaty bez- czy przewodowe? Panel dotykowy z wyświetlaczem?
Bedzie możliwość zastosowania dwóch termostatów do jednego obiegu (np. dwa rożne pomieszczenia na tym samym obiegu)?
W jakim zestawie będzie to działało w Supli (czujniki temp., sterownik, siłowniki termoelektryczne)?
Pierwszy termostat będzie przewodowy. Zasilany 230 V z wyjściem przekaźnikowym 230 V (prawdopodobniem z przekaźnikiem 16 A). Będzie miał wbudowany termometr oraz (opcjonalnie) możliwość podłączenia dodatkowego termometru na kablu, np. do pilnowania temperatury posadzki.

Raczej daje się jeden termostat na jeden "obieg". Natomiast można podłączyć dwa termostaty z wyjściem 230 V pod jeden siłownik 230 V, pod warunkiem, że do obu termostatów podłączysz tą samą fazę zasilającą i nie pomieszasz po drodze N z L. Wtedy będą działać na zasadzie: jeśli którykolwiek chce grzać, to obieg będzie włączony.

Także jeśli będziesz chciał go wykorzystać jako termostaty pokojowe ze sterowaniem zaworami na rozdzielaczu, to do każdego termostatu musisz doprowadzić zasilanie (2 przewody L i N), oraz od każdego termostatu do rozdzielacza musisz doprowadzić przewody dwużyłowe. 2x1,5 mm2 powinno wystarczyć do sterowania zaworami, ale to niech dobierze elektryk z odpowiednią wiedzą i uprawnieniami.

Termostaty mogą sterować bezporednio zaworami przystosowanymi do pracy na 230 V. Także żadnych dodatkowych sterowników tutaj nie będzie trzeba mieć.
Natomiast nie jest to typowe zastosowanie tego typu termostatu i nie jestem pewien, czy zawsze to wystarczy do sterowania. Jeśli "piec" albo pompa obiegowa będzie potrzebowała sygnału do rozpoczęcia pracy, to może być konieczne podłączenie np. kilku dodatkowych przekaźników, aby dawały sygnał do pieca/pompki, gdy termostaty są otwarte.
Natomiast może są "piece" z automatycznym wykrywaniem otwartych zaworów, albo będziesz miał instalację, w której Twoje mieszkanie będzie podpięte pod centralne ogrzewanie w całym budynku i wtedy nic więcej nie trzeba będzie dokładać.

UPDATE:
Jednak może się okazać, że pierwszy termostat będzie miał wyjście bezpotencjałowe, a nie z potencjałem 230 V jak napisałem wcześniej. Natomiast zaproponowane okablowanie w obu przypadkach będzie ok. Będziesz mógł natomiast użyć innych zaworów (np. sterowanych stałym napięciem - tylko będzie potrzebny dodatkowy zasialcz). Ewentualne podłączenie do pieca lub pompy i tak będzie wymagało zastosowania jakichś dodatkowych układów (np. kilku przekaźników, lub jakiegoś dedytkowanego urządzenia).
Widzimy się na Supla Offline Party vol. 2 :!:
Awatar użytkownika
YoMan
Posty: 2250
Rejestracja: czw kwie 30, 2020 5:18 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Robert Błaszczak pisze: śr mar 01, 2023 1:06 pm
Ja jestem zwolennikiem montowania sterowników w puszkach. Aby było wygodniej, możesz zastosować puszki kieszeniowe.
Ja znowu wolę wszystko (albo ile się da) w jednym miejscu (czyt. rozdzielnia) aczkolwiek mi sie nie udało (nie wszystko przewidziałem). W puszce ciężko będzie zmieścić zasilacz, SLW i wzmacniacz PWM - musiałaby mieć naprawdę dużą kieszeń :) :)
YoMan
________________________________________
Wziąłem udział w Supla Offline Party 2023 ;)
Awatar użytkownika
Robert Błaszczak
Posty: 3970
Rejestracja: sob gru 22, 2018 8:55 pm
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Wszystko zależy od warunków i możliwości zamontowania porządnej rozdzielni. Autor wątku pisał o 65 metrowym mieszkaniu, więc nie spodziewam się, że będzie chciał zająć sporą część ściany w przedpokoju na rozdzielnię elektryczną. Dlatego w takim przypadku sugerowałem rozwiązania sterowników w puszkach. Instalację robi developer, i za taką instalację zażyczy sobie pewnie ekstra PLN. A przy obecnych cenach kabli instalacyjnych będzie to robić sporą różnicę.
Pozdrawiam
Robert Błaszczak


Moja prywatna strona: www.blaszczak.pl
Awatar użytkownika
YoMan
Posty: 2250
Rejestracja: czw kwie 30, 2020 5:18 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Robert Błaszczak pisze: czw mar 02, 2023 10:42 am Wszystko zależy od warunków i możliwości zamontowania porządnej rozdzielni. Autor wątku pisał o 65 metrowym mieszkaniu, więc nie spodziewam się, że będzie chciał zająć sporą część ściany w przedpokoju na rozdzielnię elektryczną. Dlatego w takim przypadku sugerowałem rozwiązania sterowników w puszkach. Instalację robi developer, i za taką instalację zażyczy sobie pewnie ekstra PLN. A przy obecnych cenach kabli instalacyjnych będzie to robić sporą różnicę.
to fakt ... :( w aspekcie mieszkania może faktycznie lepiej poupychać wszystko co sie da w puszkach
YoMan
________________________________________
Wziąłem udział w Supla Offline Party 2023 ;)
Jamal88
Posty: 13
Rejestracja: wt lut 28, 2023 10:52 am

klew pisze: czw mar 02, 2023 10:02 am
Pierwszy termostat będzie przewodowy. Zasilany 230 V z wyjściem przekaźnikowym 230 V (prawdopodobniem z przekaźnikiem 16 A). Będzie miał wbudowany termometr oraz (opcjonalnie) możliwość podłączenia dodatkowego termometru na kablu, np. do pilnowania temperatury posadzki.

Raczej daje się jeden termostat na jeden "obieg". Natomiast można podłączyć dwa termostaty z wyjściem 230 V pod jeden siłownik 230 V, pod warunkiem, że do obu termostatów podłączysz tą samą fazę zasilającą i nie pomieszasz po drodze N z L. Wtedy będą działać na zasadzie: jeśli którykolwiek chce grzać, to obieg będzie włączony.

Także jeśli będziesz chciał go wykorzystać jako termostaty pokojowe ze sterowaniem zaworami na rozdzielaczu, to do każdego termostatu musisz doprowadzić zasilanie (2 przewody L i N), oraz od każdego termostatu do rozdzielacza musisz doprowadzić przewody dwużyłowe. 2x1,5 mm2 powinno wystarczyć do sterowania zaworami, ale to niech dobierze elektryk z odpowiednią wiedzą i uprawnieniami.

Termostaty mogą sterować bezporednio zaworami przystosowanymi do pracy na 230 V. Także żadnych dodatkowych sterowników tutaj nie będzie trzeba mieć.
Natomiast nie jest to typowe zastosowanie tego typu termostatu i nie jestem pewien, czy zawsze to wystarczy do sterowania. Jeśli "piec" albo pompa obiegowa będzie potrzebowała sygnału do rozpoczęcia pracy, to może być konieczne podłączenie np. kilku dodatkowych przekaźników, aby dawały sygnał do pieca/pompki, gdy termostaty są otwarte.
Natomiast może są "piece" z automatycznym wykrywaniem otwartych zaworów, albo będziesz miał instalację, w której Twoje mieszkanie będzie podpięte pod centralne ogrzewanie w całym budynku i wtedy nic więcej nie trzeba będzie dokładać.

UPDATE:
Jednak może się okazać, że pierwszy termostat będzie miał wyjście bezpotencjałowe, a nie z potencjałem 230 V jak napisałem wcześniej. Natomiast zaproponowane okablowanie w obu przypadkach będzie ok. Będziesz mógł natomiast użyć innych zaworów (np. sterowanych stałym napięciem - tylko będzie potrzebny dodatkowy zasialcz). Ewentualne podłączenie do pieca lub pompy i tak będzie wymagało zastosowania jakichś dodatkowych układów (np. kilku przekaźników, lub jakiegoś dedytkowanego urządzenia).
Dziękuję za odpowiedz.

W moim przypadku będzie to mieszkanie podpięte pod centralne ogrzewanie w całym budynku. Dysponował będę po prostu rozdzielnią obok mieszkania, gdzie będą zawory.

Czyli tak na chłopski rozum, wstawiam puszkę, np. pod przełącznikiem oświetlenia, doprowadzam tam zasilanie 230V (przewody L i N) oraz robię z tej puszki instalacje do rozdzielni dla zaworu?

Co do dwóch termostatów na jeden obieg, to jeżeli jeden termostat się przysłowiowo "wyłączy" przy pomocy supli lub manualnie, to drugi termostat będący dalej "załączony" pozostawi obieg wciąż otwarty i będzie dogrzewał na ustawiona temperaturę?


YoMan pisze: czw mar 02, 2023 11:10 am
Robert Błaszczak pisze: czw mar 02, 2023 10:42 am Wszystko zależy od warunków i możliwości zamontowania porządnej rozdzielni. Autor wątku pisał o 65 metrowym mieszkaniu, więc nie spodziewam się, że będzie chciał zająć sporą część ściany w przedpokoju na rozdzielnię elektryczną. Dlatego w takim przypadku sugerowałem rozwiązania sterowników w puszkach. Instalację robi developer, i za taką instalację zażyczy sobie pewnie ekstra PLN. A przy obecnych cenach kabli instalacyjnych będzie to robić sporą różnicę.
to fakt ... :( w aspekcie mieszkania może faktycznie lepiej poupychać wszystko co sie da w puszkach
Dokładnie to tylko 65m i mieszkanie, traktuje to jako pierwsze doświadczenia z IoT i Supla, ale tez żeby nie zrobić jakiejś sparty.

Biorąc pod uwagę instalacje typu "N" czyli z puszkami tylko w miejscach gdzie są przełączniki i gniazdka, to budżetową wersją w odniesieniu do kosztów związanych ze zmianą instalacji byłoby dodanie właśnie większych puszek w miejscach gdzie będzie przewidziane coś pod suple?

Tutaj od razu pytanie, czy wcisnę tam suple, zasilacz i PWM pod taśmę, czy raczej nie ma szans? Wszystko pewnie zależy, ale powiedzmy, żeby jakieś widełki dać, to taki sufit G-K, podświetlony obwodowo LEDem w pomieszczeniu do 30m2?
Awatar użytkownika
klew
Posty: 8184
Rejestracja: czw cze 27, 2019 12:16 pm
Lokalizacja: Wrocław

Jamal88 pisze: czw mar 02, 2023 12:27 pm Czyli tak na chłopski rozum, wstawiam puszkę, np. pod przełącznikiem oświetlenia, doprowadzam tam zasilanie 230V (przewody L i N) oraz robię z tej puszki instalacje do rozdzielni dla zaworu?
Tak, ciągniesz dwa przewody między każdym termostatem a rozdzielaczem ogrzewania.
Jamal88 pisze: czw mar 02, 2023 12:27 pm Co do dwóch termostatów na jeden obieg, to jeżeli jeden termostat się przysłowiowo "wyłączy" przy pomocy supli lub manualnie, to drugi termostat będący dalej "załączony" pozostawi obieg wciąż otwarty i będzie dogrzewał na ustawiona temperaturę?
Tak. Tutaj po prostu dasz zasilanie na elektrozawór z dwóch źródeł. Dopóki przynajmniej jedno podaje napięcie, to zawór jest otwarty.
Widzimy się na Supla Offline Party vol. 2 :!:
Awatar użytkownika
YoMan
Posty: 2250
Rejestracja: czw kwie 30, 2020 5:18 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Jamal88 pisze: czw mar 02, 2023 12:27 pm
Tutaj od razu pytanie, czy wcisnę tam suple, zasilacz i PWM pod taśmę, czy raczej nie ma szans? Wszystko pewnie zależy, ale powiedzmy, żeby jakieś widełki dać, to taki sufit G-K, podświetlony obwodowo LEDem w pomieszczeniu do 30m2?
Na wstępie: puszki na pewno dawaj większe. Jeżeli nawet nie kieszeniowe to przynajmniej te na maksa głębokie (chyba są trzy główne głębokości). Unikniesz paru siwych włosów przy próbie wciśnięcia czegokolwiek.

Jeżeli potrzebna mała moc to malutki zasilacz i moduł do puszki kieszeniowej może zmieścisz. W praktyce chcąc mieć taśmę np: 8mb (czyli taki kwadracik pod sufitem 2m x 2m o mocy 10W/mb to już masz 80W, jeżeli nawet zrobisz to na 24vdc to masz 3,33A a to za dużo na Zamela i musisz zastosować wzmacniacz PWM ergo do puszki nie wejdzie chyba nawet zasilacz 100W a tym bardziej pozostałe elementy.
YoMan
________________________________________
Wziąłem udział w Supla Offline Party 2023 ;)
Awatar użytkownika
Basmar
Posty: 378
Rejestracja: pt wrz 09, 2022 10:53 am
Lokalizacja: Irlandia
Kontakt:

Robert Błaszczak pisze: wt lut 28, 2023 2:43 pm Odnośnie zasięgu Wi-Fi w garażu, to proponuję - jeśli jest to możliwe - na etapie budowy położyć skrętkę (albo i dwie skrętki) z mieszkania do garaży. Warunek - długość kabla nie może przekroczyć 105 m.
Jeżeli celelem nie jest Gigabit to śmiało skrętkę dobrej jakości można nawet do 300 metrów ciągnąć, wtedy prędkości spadną do 10/100 Mbit/s dla Supli to jak niemiecka autostrada pod wrotki.

P. S. Jeżeli stan jest surowy to montować jak najwięcej gładkich rur pod przyszłe kable, skrętki, itp. Nie dawać kabli elektryczny i skrętki zbyt blisko siebie, co naj mnie 30 cm odległości jeżeli idą równolegle. Łagodne łuki na przejściach, perę złotych więcej ale święty spokój na wieki.
Pozdrawiam.
No i cały plan spalił na panewce :cry:
Awatar użytkownika
Robert Błaszczak
Posty: 3970
Rejestracja: sob gru 22, 2018 8:55 pm
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Takie rozwiązanie to proszenie się o kłopoty. Nie wszystkie urządzenia potrafią się automatycznie zestawić z takimi parametrami kabla, a tańsze urządzenia nie mają możliwości skonfigurowania przepustowości portu sieciowego "z ręki". Więc raczej bym nawet nie pisał o takim wykorzystaniu skrętki na odległość ponad 105 m. Przekazujmy pisząc na Forum dobre praktyki, a nie uczmy robienia prowizorek, bo komuś gdzieś działa 300 mb.

EDIT: Natomiast jak najbardziej zgadzam się z drugą częścią Twojej wypowiedzi, którą dopisałeś :D
Pozdrawiam
Robert Błaszczak


Moja prywatna strona: www.blaszczak.pl
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pomoc”